Fiscale bijtelling hoger en andere autobelastingen sterk aangepast

19 jun 2015 - -

Als het aan het kabinet ligt, gaat de fiscale bijtelling binnenkort flink aangepast worden. Naast een aanpassing van de fiscale bijtelling, zullen ook andere autobelastingen flink gewijzigd worden: zo gaat de motorrijtuigenbelasting omlaag en worden er andere regels voor de BPM voorzien.


Aanpassing fiscale bijtelling 2017

Uit de plannen van het kabinet blijkt dat het aantal bijtellingscategorieën flink wordt gereduceerd. De huidige vijf categorieën worden verminderd tot nog slechts twee fiscale bijtelling categorieën: 4 procent fiscale bijtelling voor auto’s die geen schadelijke stoffen uitstoten en 22 procent fiscale bijtelling voor alle overige leaseauto’s. Dit betekent in de praktijk voor veel leaserijders dat zij meer fiscale bijtelling gaan betalen.


Overige aanpassingen autobelastingen

Andere aanpassingen die het kabinet van plan is, zijn: een fors hogere wegenbelasting voor automobilisten die op hun dieselauto niet fabriek-af een roetfilter hebben. De belasting op de aanschaf van een auto, de BPM wordt beperkt. Volledig elektrische auto’s worden helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB) terwijl de gedeeltelijke vrijstelling voor semi-elektrische auto’s wordt opgeheven. Het kabinet wil hiermee de de fiscale stimulering van hybride wagens tussen 2017 en 2020 afbouwen. Voor de meeste (aankomend) automobilisten betekent de beperking van de MRB en BPM een financiële meevaller.

Staatssecretaris Wiebes wil met deze maatregelen een tekort in de begroting tegengaan. De fiscale stimuleringsmaatregelen die recent zijn ingevoerd hebben de overheid veel geld gekost: sinds 2007 is de overheid ruim 5 miljard euro misgelopen door alle stimuleringsmaatregelen voor schone en zuinige auto’s. Doordat veel mensen gebruik maakten van deze stimuleringsmaatregelen, werd het kabinet verrast door de impact en ontstond er een gat in de begroting. Met bovenstaande maatregelen beoogt het kabinet om deze disbalans op te heffen.