Groene auto’s met een energielabel van A of B gaan aan kop bij de autoverkopen in Nederland in 2009. Van alle verkochte auto’s in Nederland dit jaar is ongeveer tweederde voorzien van een zuinig A of B label. Twee jaar terug was dit nog nog maar een kwart en vorig jaar ongeveer veertig procent.
Aandeel milieulabels in nieuwverkoop
De hoeveelheid ‘groene’ auto’s is de afgelopen jaren gestaat toegenomen met tegelijkertijd een daling van het aantal onzuinige auto’s. Het aantal auto’s met een onzuinig energielabel van E of hoger is van 42,3% in 2007 afgenomen naar 15,99% in 2009. Het aantal auto’s met een A of B label is toegenomen van 5,15% en 16,98% in 2007 tot 24,98% en 34,04% in 2009 (meting tot en met half november 2009).
Oorzaken
De toegenomen populariteit van groene auto’s heeft een aantal oorzaken. Zo is het aanbod van deze auto’s toegenomen, waardoor de keuze makkelijker is voor een relatief zuinige auto. Daarnaast is door diverse fiscale maatregelen de keus voor een groene auto ook financieel steeds aantrekkelijker geworden. Daarnaast hebben sommige bedrijven aan hun werknemers verplichtingen opgelegd om zuinige auto’s te leasen en worden er zo veel meer groene auto’s voor het lease wagenpark aangeschaft.
Vanaf 2010
Vanaf volgend jaar zal het milieulabel niet meer bepalend zijn voor de BPM. In plaats daarvan wordt de CO2 uitstoot steeds belangrijker en wordt aan de hand daarvan de BPM bepaalt. De milieulabels blijven echter bestaan en kunnen een goede indicatie zijn voor de aankomend koper van een nieuwe auto.