De automarkt staat onder druk en daar heeft ook de leasemarkt last van. Er worden steeds minder nieuwe auto’s verkocht en ook het aantal leaseauto’s neemt af. Naast de slechte economische omstandigheden staan ook de aantrekkelijke fiscale regels voor leaserijders onder druk. In vergelijking met een jaar geleden zijn er in het eerste kwartaal van 2013 ongeveer 40% minder leaseauto’s geleverd. Toch zijn er enkele automerken waar er juist meer leaseauto’s zijn verkocht.
Exacte cijfers leasemarkt 2013
Een stukje exacte cijfers: in januari 2013 zijn er ten opzichte van januari 2012 maar liefst 40% minder leaseauto’s verkocht. In februari 2013 was het iets minder slecht, maar werd niettemin een min genoteerd van 36 procent. In maart was het verlies weer iets minder, maar nog steeds werden er bijna 29% minder leaseauto’s verkocht in vergelijking met maart 2012. Over het gehele eerste kwartaal van 2013 zijn er slechts 22.997 leaseauto’s verkocht in vergelijking met 38.192 leaseauto’s in het eerste kwartaal van vorig jaar.
Bijna alle automerken hebben deze trend gevoeld. Bij Volkswagen betekende dit zelfs een daling van 53%. Nog slechter deed Opel het, het merk noteerde een daling van maar liefst 60%. Toch zijn er ook merken die méér auto’s hebben verkocht: BMW. Het merk noteerde een toename van 13 procent van de verkoop van leaseauto’s en is daarmee nu het derde best verkochte merk leaseauto.
Wat is de populairste leaseauto 2013?
De populairste leaseauto van het eerste kwartaal van 2013 is opmerkelijk genoeg de Renault Megane Estate. Met een fiscaal gunstige bijtelling van 14% was deze auto in 2012 zeer populair. Echter had Renault geen antwoord op de strenger geworden milieunormen van 2013. Renault is er met wat aanpassingen in geslaagd om opnieuw aan de 14%-bijtelling norm te voldoen. Hiermee is eens te meer duidelijk geworden dat een fiscaal vriendelijke bijtelling erg belangrijk is voor leaserijders.