Vergeleken met andere Europese landen staan Nederlandse occasions relatief lang op internet. Gemiddelde zichtbaarheidtijd in ons land is 3,3 maanden, terwijl in andere landen vaak niet langer dan 2,5 maanden nodig is. Dit blijkt uit onderzoek van Autobiz/AUMACON.
Vrijwel alle occasions worden tegenwoordig enige tijd op internet vertoond ter stimulering van de spoedige verkoop ervan.De belangrijkste Nederlandse portalen bevatten tezamen steeds zo’n 1,4 miljoen rubrieksadvertenties voor ruim een half miljoen occasions.Vooral occasions van autobedrijven worden op meerdere portalen vertoond. Autobiz stelde in een recent onderzoek vast dat de gemiddelde tijd-op-het-internet op de Nederlandse portalen 3,3 maanden bedraagt. De meting vond plaats per midden november.
Verschillen in Europa opmerkelijk
Tegelijkertijd werd eenzelfde meting gedaan in een aantal andere Europese landen. Daaronder de vijf grootste autolanden plus de in automarktomvang met Nederland vergelijkbare landen België en Oostenrijk. De verschillen zijn opmerkelijk. Zo staat een doorsnee occasion in Frankrijk maar anderhalve maand online. In het Verenigd Koninkrijk is 1,7 maanden genoeg, gevolgd door 2,1 maanden in Oostenrijk, België en Spanje. Alleen Italië (2,5 maanden) en Duitsland (2,6 maanden) komen enigermate in de buurt van de lage doorloopsnelheid van ons land.
Emilie Kidjo van Autobiz bevestigt dat het hier zeker niet om een incidenteel onderzoekresultaat gaat; “Deze situatie bestaat al enige tijd. Nederlandse occasionadverteerders hebben significant meer tijd nodig voor de verkoop van een occasion.” Opmerkelijk gezien het aantal ingeschakelde portalen en de hoge internetpenetratie in ons land.