Vandaag is de derde dinsdag van september en traditioneel de dag waarop de Miljoenennota wordt gepresenteerd aan de Tweede Kamer. In dit nieuwsitem bespreken we de gevolgen van deze Miljoenennota voor de leaserijder. Naast het sombere economische nieuws valt namelijk ook wat positief nieuws te vermelden als het gaat om leaseauto’s.
Fiscale bijtelling
Op het gebied van de fiscale bijtelling wordt vergroening van het wagenpark nog belangrijker. Nu al is de bijtelling voor het zakelijk rijden van een auto met een relatief lage uitstoot lager dan het reguliere tarief van 25%, maar dat wordt in de toekomst alleen nog maar meer. Waar eerder nog gesproken werd over een fiscale bijtelling van 5 procent voor elektrische auto’s, vervalt deze bijtelling helemaal voor de aankomende jaren (2010 en 2011). Hierna zal een tarief gaan gelden van 7%; iets hoger dan het verwachte tarief van 5%, maar nog altijd 20 procentpunt lager dan het reguliere tarief. Dit speciale tarief gaat dan gelden voor zogenaamde Zero Emission auto’s; auto’s ‘zonder’ schadelijke uitstoot. Dit betreft dan de (geheel) elektrische auto en de auto’s op waterstof waarvan er overigens nog weinig op de weg te vinden zijn.
BPM en MRB
Op het gebied van de Motorrijtuigenbelasting en de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen is ook nieuws te melden. De vrijstelling voor deze twee belastingen voor Zero Emission auto’s wordt verlengd tot 2018. Overigens is het de bedoeling dat deze twee belastingen helemaal uitgefaseerd maken en op termijn plaats gaan maken voor de kilometerheffing. De vrijstelling van de BPM en MRB betekent een extra fiscaal voordeel voor de Zero Emission auto’s vanaf 2012 wanneer er weer fiscale bijtelling betaald moet worden. De vrijstelling van deze twee belastingen zorgt er namelijk voor dat de catalogusprijs die als basis van de fiscale bijtelling geldt, flink lager wordt.
Voor dieselauto’s geldt verder nog dat auto’s met een dieselmotor die aan de Euro-6 norm voldoet, te maken krijgen met een korting op de BPM. Deze korting zal worden gegeven van 2011 t/m 2013 en bedraagt respectievelijk 1500 euro, 1000 euro en 500 euro. Blijkbaar vindt de regering het na 2013 niet meer bijzonder als een dieselauto aan de Euro-6 norm voldoet.
Truc met zuinige leaseauto aangepakt
De truc met zuinige leaseauto’s, waarbij na aanschaf de auto wordt opgevoerd, maar deze nog steeds in het lage, gunstige bijtellingstarief voor zuinige leaseauto’s valt, wordt aangepakt. De regering wil wetgeving opstellen waarbij deze truc wordt aangepakt, maar hoe is nog niet duidelijk.