Voorbereidingen auto voor vakantie

24 jul 2018 - -
auto leasen particulier

De vakantie is voor alle scholen in Nederland officieel ingegaan. Dat betekent zomervakantie en daarmee héél véél vakantiegangers op de weg. Nederlanders gaan namelijk maar al te graag op autovakantie. Hoe meer mensen op de weg, hoe langer de afstand naar de bestemming en hoe zwaarder beladen de auto, hoe meer kans op pech en ongevallen. Daarom is het heel erg belangrijk om een goede voorbereiding te treffen. Denk daarbij aan de autocheck, het inpakken van de wagen, bepaalde verplichte tools voor in de auto en de dekking van de autoverzekering. Na het lezen van dit korte en bondige artikel, kun je goed voorbereid de weg op.


Autocheck: auto heeft het zwaarder tijdens vakantieritten

De auto (laten) controleren is het eerste wat je moet doen. Nog voordat je de auto gaat inpakken is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de auto aan de veiligheidseisen voldoet. De auto kan dan tijdens de ritten in Nederland nog zo betrouwbaar zijn, tijdens de vakantie rijd je heel wat meer kilometers, in een veel zwaarder beladen wagen. De auto heeft het zwaarder te verduren, en om kuren te voorkomen is een autocheck – waar je vaak maar een paar tientjes voor kwijt bent – dus zeker geen overbodige luxe. Voor de autocheck kun je naar de garage gaan, maar je een deel kun je ook zelf doen.


Zelf eventueel controleren

Controleer zelf of je de vloeistoffen (koel-, rem- en ruiten) moet bijvullen, of het oliepeil goed is en of er reservevloeistof aanwezig is, evenals een reservewiel. Check ook de bandenspanning – dit moet je nogmaals doen nadat de auto is volgeladen. De garagehouder controleert dit soort punten ook tijdens de autocheck, maar hoe meer jij zelf al doet, hoe minder de garagehouder hoeft te doen.

Controle garage

Tijdens de autocheck bij de garage wordt onder andere gekeken naar de werking van de remmen, het bandprofiel, de motor, de bevestiging van brandstofslangen, de ruiten, de ruitenwissers en -sproeiers, de bumpers, de verlichting, de claxon en de gordels. Belangrijke zaken, die je vaak beter bij de garage kunt laten controleren in plaats van zelf.

Auto inpakken: indeling, verplichtingen en maximaal laadgewicht

Is de autocheck gedaan en zijn de koffers ingepakt? Dan is het tijd om alles (zo praktisch mogelijk) in de auto te krijgen. Iets wat soms een hele kunst lijkt te zijn. Bedenk vooraf hoe alles het best past. Leg zware, grote spullen onder in de kofferbak en houd spullen die belangrijk zijn na en tijdens de rit wat meer binnen handbereik. Denk ook aan de verplicht mee te nemen spullen, zoals de gevarendriehoek, het veiligheidshesje, de verbanddoos en/of de brandblusser. Niet alle landen stellen hetzelfde verplicht. Wat welk land verplicht stelt, zie je hier. Denk ook aan vignetten en milieustickers.

Wees je ervan bewust dat je de auto niet zomaar vol kunt laden zonder enigszins rekening te houden met het gewicht. Er is namelijk iets als een maximaal gewicht. Dit gewicht vind je op het kentekenbewijs. Naast deze gewichtsgrens, is er nog een reden om de auto niet onnodig zwaar te beladen. Hoe zwaarder de auto beladen is, hoe hoger het brandstofverbruik is. Vooral als de bandenspanning niet optimaal is. Het is ná het inladen van de auto dan ook belangrijk om de bandenspanning nogmaals te controleren en de banden wat bij te vullen met lucht indien nodig. Wat de juiste spanning is, kun je zeer waarschijnlijk vinden op een sticker in de deurpost, de zonneklep of de tankdop.

Dekking autoverzekering en pechhulp

Denk voor vertrek niet alleen aan het tastbare. Zorg er ook voor dat je goed verzekerd de weg op gaat. En vooral ook dat je weet wat je aan de autoverzekering hebt indien je bij een ongeval betrokken raakt of dit zelf veroorzaakt en wat je moet doen wanneer je met pech langs de weg komt te staan. De basisautoverzekering (WA, WA + beperkt casco of allrisk) dekt doorgaans hetzelfde in Europa als in Nederland. In welke landen je dekking hebt, kun je zien op de groene kaart. Neem die overigens ook mee, want dit is een internationaal erkend verzekeringsbewijs. Kom je met pech langs de weg te staan? Gooi de alarmlichten dan aan en verplaatst de auto naar een veilige plek, bijvoorbeeld de vluchtstrook. Plaats vervolgens een gevarendriehoek achter de auto. Vervolgens bel je de pechhulpverlener. Heb je geen pechhulpverzekering? Dan betaal je onkosten zelf. Doe je, zonder dat je daar een verzekering voor pechhulp hebt afgesloten, een beroep op een pechhulpverlener, dan is het aan deze partij om te bepalen in welke mate (en hoe snel) zij je kunnen helpen. Best handig dus om een pechhulpverzekering te nemen, dat scheelt je heel veel stress, onkosten en ongemak in geval van pech. Let er wel op dat je je niet dubbel verzekerd voor pechhulp. Deze dekking is namelijk via de autoverzekeraar, een pechhulpdienst en de reisverzekering af te sluiten. En dan is er ook nog eens pechhulp on demand.