Uit het recent gepubliceerde rapport “Trendrapport Q1 2009” van de BOVAG blijkt dat de autoverkopen in het eerste kwartaal van 2009 ten opzichte van vorig jaar enorm zijn afgenomen. Van sommige automerken zijn het aantal verkochte auto’s in de maand april op een hand te tellen. Opvallend is wel dat relatief zuinige auto’s met een energielabel A of B het beter doen dan de minder energiezuinige auto’s.
In de maand april vorig jaar werden 42.247 auto’s verkocht; april dit jaar waren dat er nog maar 30.468, een daling van ongeveer 25%. Wat verder opvalt aan het rapport is dat er naast de forse dalers, toch ook merken zijn die hun auto’s nog goed kunnen afzetten. Zo heeft Audi in 2009 gemiddeld meer auto’s verkocht dan in 2008. Hyundai is ook een merk dat het relatief nog niet eens zo slecht doet. Kijken we echter bijvoorbeeld naar Saab, dan zien we dat er in april 2008 nog 200 Saab’s werden verkocht en in april 2009 slechts zes.