Zuinige banden niet per se zuiniger

23 feb 2015 - -

Uit de zomerbandentest van ANWB blijkt dat de zogenoemde eco-banden nauwelijks voordelen bieden. Dit terwijl de Europese Unie via richtlijnen en het bandenlabel eist dat banden steeds zuiniger worden. Eco-banden zouden zich moeten onderscheiden door betere milieu-eigenschappen, zuiniger verbruik, minder geluid.


Zo blijkt met name de grip op een nat wegdek minder is dan bij een normaal model van hetzelfde merk. De ANWB heeft normale banden en eco-banden van Michelin, Continental, Bridgestone en Hankook met elkaar vergeleken. De Hankook Kinergy scoorde zelfs op droog wegdek en op slijtage minder dan het normale model. Voordelen voor het milieu op het gebied van brandstofverbruik, geluid en slijtage zijn er nauwelijks.


Voor de test onderzocht ANWB 35 zomerbanden verdeeld in twee bandenmaten. In de bandenmaat 185/60 R14 deze zijn voor o.a. Volkswagen Golf IV, Fiat Punto en Seat Ibiza, 16 zomerbanden in de bandenmaat 205/55 R16, nog eens 19 banden. Deze zijn geschikt voor o.a. BMW 3-serie, Ford Focus en Opel Zafira. De beste banden in de test zijn de Continental PremiumContact 5 en de Michelin Primacy 3.

Hoewel het EU-label in de afgelopen jaren heeft geholpen om banden beter te maken, schiet het volgens de ANWB tekort als informatie voor de consument. Consumenten kunnen namelijk alleen aan een label niet aflezen of een band goed of slecht is. Bij het onderdeel remmen op nat wegdek scoren de beste band (Kumho HS51) en de slechtste band (Nankang Econex) beiden op een B-label. In de praktijk blijkt een flink verschil. Bij een plotselinge noodstop bij een snelheid van 80 km per uur is de remweg ruim twaalf meter langer.