Zuinige Leaseauto

Tanken met nieuwe brandstof E10 geeft vooralsnog geen problemen

Verkeerd tanken met E10, de nieuwe brandstof waar wij u eerder over hebben bericht, is geen probleem voor motoren van een auto, waarvan de fabrikant zegt dat deze daar niet geschikt voor is. Dat blijkt uit de tussentijdse resultaten van een duurtest die de ANWB in samenwerking met Europese zusterclubs aan het uitvoeren is bij een auto die volgens de fabrikant niet geschikt is voor deze brandstof. Na 7250 km rijden op E10 functioneert de auto van de ANWB nog steeds goed.


Na een inspectie is er geen spoor van beginnende roestvorming of vervuiling aangetroffen. Toch is het advies van de ANWB om nog steeds om bij twijfel geen E10 te tanken. Mocht er verkeerd getankt zijn is het advies om zo snel mogelijk de tank bij te vullen met de voorgeschreven brandstof (dus euro 98).


De auto – die aan de test wordt onderworpen – is een Opel Signum met een 2.2-liter direct ingespoten injectiemotor (bouwjaar 2003, km stand 93.000, motorcode Z22YH) . Elke 10.000 km wordt de auto op het zicht geinspecteerd.  Met een endoscoop (camera aan een slangetje) wordt gekeken naar de effecten op de brandstofverdeler. Ook de injectoren, rubberslangen en pakkingen worden geregeld bekeken. De auto zal door blijven rijden tot het einde van 2011 of tot het moment dat hij stil komt te staan.

De brandstof E10 (waaraan 10 % bio-ethanol is toegevoegd) is in Nederland nog niet uitgebreid verkrijgbaar.  Wel in populaire vakantielanden zoals Frankrijk en Duitsland. Let dus op van de zomer dat u in principe beter geen E10 kunt tanken op vakantie!

Mobiele versie afsluiten