Als elektrische auto’s net zo duur zouden zijn als ‘gewone’ auto’s overweegt 51% van de Nederlanders serieus de aanschaf van een elektrische auto. Zonder aankoopstimulering is nog steeds 30% van de Nederlanders geïnteresseerd maar weet slechts 4% het zeker. Dit blijkt uit onderzoek van Maurice De Hond dat in opdracht van de Vereniging Elektrische Rijders (VER.tk) is uitgevoerd onder 2000 Nederlanders.
Eric Beers, voorzitter van VER: “Als we in Nederland serieus werk willen maken van de elektrische auto, dan moeten we ons nu concentreren op de particuliere markt. Deze is per auto zeker 5 keer goedkoper om te stimuleren dan de zakelijke/lease markt.”
Particulier stimuleren heeft meer impact
Elektrische auto’s zijn, door het gebruik van nieuwe technologieën zoals grote batterijen, nu nog duurder dan benzineauto’s. In de afgelopen jaren heeft alleen de zakelijke markt geprofiteerd van belastingstimuleringen. De Tweede Kamer heeft aan het kabinet gevraagd (via de zgn. Motie Groot) om met een plan te komen om elektrisch rijden voor particulieren te stimuleren. Dat gebeurt al in verschillende landen als Amerika, Frankrijk en binnenkort ook België. Zo krijgen particulieren in Californië niet alleen 7500 dollar van de nationale overheid, maar ook 2500 dollar van de staat als zij een elektrische auto kopen. En dat werpt zijn vruchten af. Californië neemt meer dan 40 procent van de verkoop van elektrische auto’s in het land voor zijn rekening.
Wanneer schaft Nederland de elektrische auto aan?
VER heeft in een aanvullend onderzoek onder 400 leden gevraagd welke manier van stimuleren het beste werkt. Met stip op één is het de bovengenoemde aankoopstimulering. Verder het belonen van ‘groen’ gedrag, het stimuleren van lease (zodat carrosserie en onderdelen eigendom blijven van fabrikant), de belasting verlagen voor het opladen en het vrijstellen van elektrische auto’s van BTW.