Audi heeft op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit een sportwagen met volledig elektrische aandrijving gepresenteerd. De tweezitter dankt zijn lage gewicht van 1.350 kg onder meer aan de toepassing van het Audi Space frame en lithium-ion-batterijen. Rijplezier is gegarandeerd door achterwielaandrijving in combinatie met twee elektromotoren die een gezamenlijk vermogen van 150 kW/204 pk leveren. De actieradius bedraagt 250 km.

Audi e-tron
Het Audi e-tron studiemodel, dat in Detroit zijn wereldpremière viert, is al op het eerste gezicht een echte sportwagen. Dat komt door zijn uitgesproken wigvorm in combinatie met de voor sportwagens kenmerkende korte wielbasis en opvallende 19 inch wielen. Het circa 399 kg wegende accupakket met de bijbehorende randapparatuur is vóór de achteras geplaatst. Dit draagt bij aan de voor optimale rijdynamiek ideale gewichtsverdeling van 40:60. De twee elektromotoren zijn beide op de achteras geplaatst en beschikken over individuele koeling. Samen leveren deze motoren een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van maar liefst 2.650 Nm.
De prestaties zijn van hoog niveau. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 5,9 seconden en de tussensprint van 60-120 km/h neemt slechts 5,1 seconden in beslag. Omdat het energieverbruik met het toenemen van de snelheid bovenproportioneel stijgt, is de topsnelheid begrensd op 200 km/h. De kracht van de elektromotoren kan variabel over de aangedreven wielen worden verdeeld. Dit zogenaamde torque-vectoring-systeem zorgt samen met de hoogwaardige aluminium multilink voor- en achterwielophanging, de sportieve onderstelafstemming en de directe elektromechanische besturing voor een uitermate dynamisch en precies kart-achtig weggedrag.