De bij leaserijders populaire plug-in hybrids worden flink duurder. De Staatssecretaris van Financiën, Eric Wiebes, meldt in zijn brief naar de Tweede Kamer dat de aanschafbelasting (bpm) voor dit type auto’s flink hoger wordt de aankomende jaren. Hierdoor neemt ook de bijtelling toe, aangezien deze over de totale prijs wordt berekend (incl. aanschafbelasting).
Wat is een plug-in hybride
Een plug-in hybride is een auto die zowel op conventionele brandstof (benzine/diesel) als ook op elektriciteit kan rijden. Afhankelijk van de auto is een grote of kleine accu beschikbaar en zal hoofdzakelijk op elektra of juist conventionele brandstof worden gereden. Dit type auto’s is bij leaserijders erg populair geworden, omdat het fabrieksverbruik door de combi met elektramotor erg laag is. In de praktijk vindt echter geen toetsing plaats waardoor sommige leaserijders volledig op conventionele brandstof rijden. Aangezien dit in strijd is met de bedoeling van de wetgever, heeft Staatssecretaris Wiebes nu dus maatregelen aangekondigd.
In de nieuwe tabel voor de aanschafbelasting op auto’s merkt de Staatssecretaris overigens op dat deze tabellen snel achterhaald zijn. Voordat de wetgever een nieuwe berekening gemaakt heeft, hebben autofabrikanten alweer nieuwe modellen uitgebracht met een lagere CO2 uitstoot en daardoor een lagere belasting. Dit is echter precies wat de wetgever wil: een stimulans naar autofabrikanten om de CO2 uitstoot te verminderen.
Ook bijtelling voor volledig elektrische auto’s omhoog
Naast de plug-in hybrids zijn ook volledig elektrische auto’s steeds populairder. Bij dit type auto is geen aanschafbelasting verschuldigd evenals motorrijtuigenbelasting. Ook hiervoor zal echter een nieuwe maatregel ingaan die de fiscale bijtelling zal verhogen: de fiscale voordelen gaan gelden tot een maximum van € 50.000. Dit betekent dat duurdere elektrische auto’s, zoals de Tesla, ook in de bijtelling fors duurder worden.