Elektrische auto mee op vakantie: mogelijk of onmogelijk?

03 sep 2013 - -
Tips zomervakantie

Met een elektrische auto voor een lang weekend afreizen naar een populaire stad of streek in Frankrijk, Groot-Britannië, Duitsland of België. Dat is de missie waarmee teams van de ANWB komende maand op pad gaan. Eén van de meest gehoorde argumenten om niet in een elektrische auto te gaan rijden is dat je er niet mee op vakantie kunt door de beperkte actieradius. Door een aantal grensoverschrijdende tripjes te organiseren wil de ANWB het tegendeel bewijzen. Van de reisjes wordt met behulp van filmpjes, reisblogs en social media verslag uitgebracht.


Het eerste team vertrekt op vrijdag 6 september met een Nissan Leaf – met een actieradius van maximaal 140 kilometer- vanuit Den Haag richting het Zuid-Franse Montpellier. Een enkele reis van 1186 kilometer en dan nog terug ook.


In Nederland zijn er inmiddels veel mogelijkheden om een elektrische auto’s te laden. Maar hoe is dat in het buitenland geregeld? Hoe heet een laadpunt eigenlijk in het Frans? En waar vind ik die punten? Zijn er wel voldoende laadpunten op mijn route? De ANWB verwacht dat de tripjes nuttige informatie opleveren voor de vakantieganger.

De ANWB maakt in Frankrijk handig gebruik van een deal tussen Nissan en de Franse spoorwegen. De Leaf mag namelijk gratis op de autotrein tussen Parijs en Nice. Maar dan moeten er nog heel heel wat kilometers worden gereden.

Deze activiteit borduurt voort op de grootste elektrische proefrit van Nederland, die de ANWB vorig jaar organiseerde. In totaal maakte zo’n 16.000 mensen een proefrit in een elektrische auto. Uit de reacties van degenen die de elektrische auto’s hebben getest, bleek dat zij over het algemeen zeer te spreken zijn over het rijcomfort ‘het rijdt heerlijk rustig’. Mensen vonden de beperkte actieradius wel een minpunt, ‘je kunt er niet mee op vakantie’. Dat gaat de ANWB nu onderzoeken.