In tegenstelling tot de meeste autofabrikanten heeft fabrikant van de elektrische sportauto Tesla winst gemaakt. In juli heeft Tesla op een omzet van $20 miljoen een winst van $1 miljoen gemaakt, met name door de toename van het aantal verkochte auto’s en de afname van de productiekosten per auto.
In juli heeft Tesla 109 auto’s afgeleverd en het ziet er naar uit dat er nog veel meer gaan volgen. Eerder melden we al dat Tesla meerdere vestigingen wil openen en er recentelijk een heeft geopend in Londen. Tesla wil na het succes op de Amerikaanse markt zich ook wagen op de Europese markt, waar de ‘groene auto’ al veel meer in de spotlights staat. Blijkbaar is er een grote vraag naar elektrische auto’s die zowel zuinig als sportief zijn. Tesla wil dan ook het aantal modellen uitbreiden en er zal bijvoorbeeld op termijn ook een 4-deurs sedan komen.
De winst is behaald doordat het merk steeds bekender is geworden en steeds meer auto’s wist te verkopen. Maar een belangrijker aspect is het feit dat de productiekosten van 140.000 dollar gedaalt zijn naar 80.000 dollar. Aangezien de auto verkocht wordt voor zo’n 109.000 dollar in de VS wordt er ook echt winst gemaakt op elke verkochte auto en kan er (nog) meer geld in research worden gestoken. Tesla zegt zelf over de sportieve elektrische auto: “sneller dan een Porsche en twee keer zo energie-efficient als een Toyota Prius”. Een ander groot voordeel van de Tesla Roadster is het feit dat op een acculading een goede 300 kilometer afgelegd kunnen worden (de actieradius) en dat een volle accu slechts 4 dollar kost.