Dat Nederland qua kennis voorop loopt in de accu-aangedreven autotechniek is bekend. De maakindustrie in ons land blijft echter achter op de ontwikkelingen. Toch heeft start-up Frisian Motors uit het Friese Bakkeveen de afgelopen drie jaar meer dan 200 elektrische voertuigen op kenteken laten registreren bij de RDW. Kopers komen uit alle rangen en standen, zelfs professor mr. Pieter van Vollenhoven en internet ondernemer Ben Woldring zijn enthousiaste gebruikers.
Tuin-Tesla
Het gaat weliswaar om een specifiek model die in de volksmond ‘elektrische transporter’ wordt genoemd en de naam Leffert FM-50 draagt. Het is een combinatie van een personenwagen en een voertuig voor ruw terrein die een topsnelheid haalt van 60 km/uur en daarom een kenteken nodig heeft om ermee op de openbare weg te mogen rijden. “Wij zijn best trots dat we dit hebben bereikt”, zegt Theo de Jong. Hij is directeur van Frisian Motors. “Het was lastig om in deze tijd voet aan de grond te krijgen, maar het begint er op te lijken dat we een goede stap op het juiste moment gezet hebben.” Inmiddels exporteert het Friese bedrijf de Lefferts naar België, Duitsland en zijn er zelfs afnemers in Roemenië, Tsjechië en Costa Rica. Qua promotie lift Frisian Motors goed mee op alle media-uitingen rondom elektrisch rijden en werken. Dat geeft De Jong meteen toe: “Onze voertuigen worden gekscherend door klanten wel de “Tuin-tesla” genoemd.
Productie
Het succes van zijn bedrijf ligt volgens De Jong met name in de wijze van produceren: “Wij baseren onze voertuigen veelal op een bestaand en bewezen brandstofmodel; vervolgens laten wij specifieke fabrikanten de onderdelen van het chassis geheel op maat maken. Uiteindelijk assembleren wij het geheel in eigen beheer en voorzien de voertuigen met de juiste elektrische aandrijving. Zo besparen we op ontwikkelingskosten en op de relatief dure Nederlandse productie-uren. Hierdoor kunnen we voor een marktconforme prijs een innovatief en stabiel product aanbieden.
Assortiment
Naast de elektrische transporter bestaat het assortiment van het bedrijf inmiddels ook uit full-electric zitmaaiers en kleine tuinbouwtractoren. Binnenkort vindt de presentatie plaats van een complete elektrische mini-shovel, de Norbert FM-120. Volgens De Jong is dit uniek in de wereld en hij heeft daar behoorlijke hoge verwachtingen van. De afnemers van deze shovel zoekt hij in markten waar men in nabijheid van mens en dier moet werken of juist voor werkzaamheden in gebouwen. Er liggen inmiddels aanvragen voor de shovel van paardenhouders en maneges, maar ook van campinghouders en gemeentelijke groenvoorzieningsbedrijven, die graag zonder lawaai en uitstoot van kwalijke gassen willen werken.
Stadsauto
Frisian Motors is gestart in 2009 en heeft inmiddels zes vaste medewerkers in dienst en werkt daarnaast met zzp-ers en freelancers. Op de vraag wanneer Frisian Motors ook met echte personenwagens op de markt komt antwoordt De Jong: “De grootste belemmering van elektrisch rijden vormt de actieradius. In de groensector en bij onze voertuigen is dat veelal geen issue en maakt men gemakkelijker de overstap van de verbrandingsmotor naar elektrisch werken en rijden. Een kleine stadsauto behoort technisch gezien wel tot onze mogelijkheden, maar voorlopig beperken we ons toch maar tot functionele werktuigen en voertuigen.”