Pure Energy Challenge om elektrische auto onder de aandacht te brengen

24 mei 2012 - -

Energieleverancier Vattenfall (Nuon in Nederland), een van de grootste elektriciteitsleveranciers in Europa, zet vol in op het maken van e-mobility-oplossingen. Om dit onder de aandacht te brengen is een internationale naamsbekendheid campagne ontwikkeld door DDB en Tribal DDB Amsterdam.


De campagne, die gelanceerd wordt in Zweden, Duitsland en Nederland, is gebaseerd op ‘informatie en activatie’. De kern van de campagne is de ‘Pure Energy Challenge’ race – een ontwerpspel dat het belang van hernieuwbare energie in vervoer onderstreept.


De Pure Energy Challenge is een online ervaring die gebruikers de kans biedt om een auto te ontwerpen die volledig draait op hernieuwbare energie. De auto is gebouwd en gemaakt om te functioneren op drie bronnen: waterkracht, zonne-energie en windenergie. Het op maat gemaakte e-voertuig maakt gebruik van de natuurlijke weersomstandigheden als brandstof om te rijden. De weersvoorspelling die in het spel wordt gebruikt, is real-time gebaseerd op het werkelijke weer in heel Europa.

Milo van der Meij, Account Director, DDB Amsterdam: ‘Als je een auto hebt ontworpen, kun je deelnemen aan de virtuele Pure Energy Challenge wedstrijd in heel Europa. Het selecteren van de juiste combinatie van onderdelen zal bepalen of je ver komt – of nergens. Hoe beter je let op het weer, hoe sneller je auto zal zijn. De voortgang van je virtuele creatie en die van je concurrenten kan je online en real time volgen.’

De online Pure Energy Challenge brengt niet alleen het belang van hernieuwbare energie in transport onder de aandacht, maar ook de noodzaak voor uitmuntende techniek om e-mobility mogelijk te maken. Het is een leerzame ervaring, maar tegelijk ook een leuk spel om te spelen. De virtuele auto die als eerste de eindstreep door Europa haalt, wint prijzen gesponsord door Vattenfall.

Chris Baylis, ECD Tribal DDB Amsterdam: ‘De Pure Energy Challenge is een nieuwe manier van kijken naar de eco-drive sector. Het is niet alleen meeslepende communicatie, maar ook een design uitdaging en tegelijk een verslavend race spel dat het engineering proces van Vattenfall en hernieuwbare energie onder de aandacht brengt.’

Naast deze virtuele wedstrijd ontwikkelden DDB en Tribal DDB Amsterdam een ‘merkimago site’ waar e-mobiliteit voorbeelden zijn te vinden. Een van de duurzame oplossingen van Vattenfall is de Volvo V60 Plug-in hybride auto, die een gevolg is van co-creatie tussen Volvo en Vattenfall. Naast de hybride auto, biedt Vattenfall oplossingen voor het opladen van elektrische auto’s thuis en op kantoor. De merkimago website verklaart de belofte van e-mobiliteit en brengt die oplossingen dichter bij de consument.