Rijden elektrische auto veroorzaakt zuiniger rijgedrag dan rijden in niet-elektrische auto

27 jan 2017 - -

Maar liefst 60 procent van de elektrische rijders zegt zich bewuster te zijn van het rijgedrag om energie te besparen, sinds zij in een elektrische auto rijden. Dat blijkt uit onderzoek van NewMotion, Europa’s grootste smart charging-leverancier voor elektrische auto’s, over houding en gedrag ten opzichte van elektrische auto’s, onder 5000 Europese elektrische rijders. Opvallend is dat dit onder jonge vrouwen zelfs 75 procent is. Ook blijkt dat elektrisch rijders hun besparingen veel lager inschatten dan dat ze daadwerkelijk zijn.


Ruim een derde van de Nederlandse elektrische rijders zegt door een elektrische auto 20 tot 40 procent te besparen op de maandelijkse kosten vergeleken met een benzineauto. “Uit berekeningen blijkt dat het laden van een elektrische auto tot wel bijna 65 procent goedkoper is per kilometer is dan het tanken van een benzineauto, Dit betekent dat als je €1,67 betaalt voor een liter benzine, je gemiddeld €0,60 zou betalen per liter als je een elektrische auto rijdt. ”, aldus Sytse Zuidema, CEO van NewMotion. “Wanneer je tot 20.000 kilometer per jaar rijdt, kun je met het opladen van een elektrische auto meer dan €1000 euro besparen voor hetzelfde aantal kilometers.”


Mannen en vrouwen kiezen om een andere reden voor elektrisch

Opvallend is dat mannen en vrouwen om andere redenen voor een elektrische auto kiezen. Mannen, vooral jongeren tussen 21 en 30 jaar, vinden elektrisch rijden de technologie van de toekomst, en daar willen ze graag onderdeel van uitmaken. Vrouwen zijn milieuvriendelijker; zij vinden het terugdringen van CO2-uitstoot het belangrijkste. Onder jonge vrouwen is dit zelfs twee keer zo vaak de belangrijkste motivatie. Wensen voor de toekomst zijn voornamelijk cable-free charging en een Airbnb voor elektrische auto’s. “Om auto’s gemakkelijker te kunnen delen, wat uiteindelijk nog duurzamer is.”

Ander duurzaam gedrag naast elektrisch rijden

Naast het rijgedrag is ook gevraagd naar ander duurzaam gedrag. Vooral Nederlandse oudere EV-drivers (51+) blijken naast het elektrische rijden veel te doen ten bate van het milieu, bijvoorbeeld composteren (61 procent), het opslaan van regenwater voor hergebruik (59 procent), het beperken van vliegreizen (56 procent), zonnepanelen op het huis (55 procent), minder vlees eten (50 procent), het recyclen van afval (48 procent) en het zelf verbouwen van groenten en fruit (48 procent). “Het milieu heeft het meeste baat bij gehuwde koppels, waarbij de percentages soms wel tientallen punten hoger liggen, tussen de 73 en 77 procent. Bij jongeren is dit slechts tussen de 1 en 2,5 procent.” Ook blijken mensen met een eigen elektrische auto vaker bezig met ander duurzaam gedrag dan mensen met een lease-auto.

Elektrisch rijden als nieuwe standaard

Aan het einde van 2016 reden wereldwijd 2 miljoen elektrische auto’s (zowel plug-in hybrids als volledig elektrische auto’s), op de weg. “Er zijn steeds meer betaalbare elektrische auto’s beschikbaar, evenals meer overheidssubsidies en investeringen in de infrastructuur”, aldus Zuidema. “Je ziet dat er een nieuwe standaard ontstaat.” Het onderzoek laat onder andere zien dat bijna tweederde van de elektrisch rijders op zich bereid is om de auto te verplaatsen na het opladen. Verschillende partijen introduceerden echter afgelopen week het ‘stekkergeld’, om te voorkomen dat elektrische auto’s onnodig een oplaad-parkeerplek bezet houden als ze inmiddels opgeladen zijn.

Zuidema denkt echter aan een alternatief: “Wij denken dat er een betere manier is om dit probleem op te lossen. Met een groeiende infrastructuur zijn wij gefocust op het verbeteren van het gebruik van laadpalen met behulp van de inzichten van onze EV rijder community. Met onze oplossing kunnen kantoorlocaties via een mobiele app zowel rijders automatisch vragen of ze hun auto kunnen verplaatsen als onderling afspreken wie daarna kan laden. De markt doet zo haar werk en zorgt voor nieuwe businessmodellen die werken voor iedereen. We zijn duidelijk de weg ingeslagen van early adoption naar elektrisch rijden voor iedereen.”