Subsidie voor innoverende ondernemers

10 mei 2010 - -

Minister Van der Hoeven (EZ) investeert 15 miljoen euro in de technologie van het elektrisch rijden. De geselecteerde tien projecten verkeren nog in de ontwikkelfase maar kunnen bijna in productie worden genomen. De nieuwe bedrijvigheid die ontstaat leidt ook tot extra werkgelegenheid en innovatie in Nederland.


Hybride vuilniswagen

Het gaat bijvoorbeeld om de ontwikkeling van een plug-in hybride vuilniswagen waarmee ook ’s nachts het vuilnis fluisterstil kan worden opgehaald. Minister Van der Hoeven: “De overheid investeert in elektrische mobiliteit zodat de lucht schoner wordt, de CO2-uitstoot afneemt, het milieu wordt gespaard en afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt verminderd. Deze projecten zorgen dat het elektrisch rijden de komende jaren betaalbaar en betrouwbaar wordt en voor iedereen toegankelijk wordt.”


De projecten zijn:

TomTom, TNO, Quipment Group, E-laad.nl en o.a. Renault en Prestige Taxi Centrale ontwikkelen navigatieapparatuur voor de bestuurders van elektrische auto’s. Deze apparatuur voorspelt de actieradius nauwkeurig en houdt daarbij rekening met het weer, verkeer, route en laadpunten.

Gemco E-trucks, TNO, DAF, Icova en Truckland gaan voor de gemeente Amsterdam een prototype van een plug-in hybride vuilniswagen ontwikkelen. PDE-automotive, Philips Apptech, Drivetrain Innovations werken ook aan de ontwikkeling van een toekomstige stadsvrachtwagen via een prototype van een volledig hybride vuilniswagen.

All Green Vehicles (AGV), Centric Automotive, Drivetrain Innovations, Epyon, NXP, Philips Apptech, TU/e starten een project om de componenten van elektrische/hybride aandrijflijn te integreren.

Door het project ‘Betaalbaar en duurzaam elektrisch rijden’ van Mr Green Holding, Technolution, SP-Innovation, Wetac, TU/D, TNO en Kema wordt een systeem ontwikkeld waarmee de integrale kostprijs per kilometer en de restwaarde van accu’s kan worden bepaald. Dit kan zeer bruikbaar zijn voor de lease maatschappijen omdat hiermee bijvoorbeeld de accurate kilometerprijs kan worden berekend.

Sycada, ism Remotion, Zero Emission Mobility (Zwitsers) en RDM Automotive (GB) werken aan de verbetering van de batterijen waardoor de actieradius wordt vergroot. Door Peec Power, MTT (micro turbine techn.) en AGV wordt in ‘Range Extender Innovations’ gewerkt aan diverse oplossingen voor het verlengen van de actieradius.
Gear Chain Industrial, Gemco E-trucks en TU/e bekijken hoe voor zware voertuigen de energie bespaard kan worden die nodig is bij de overbrenging van de elektromotor naar de wielen.

Teamwork Technology, Lightweight Structures, WE Engineering, TU/e, Vredestein zijn bezig met een lichtgewicht wielophanging met wielnaafmotor voor een volledige (elektrische) wielmodule.

Gemco E-trucks, Advanced Electromagnetics, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Motio Development werken aan de ontwikkeling van een modulair platform die als basis zal dienen voor de ontwikkeling van hybride- en elektrische auto’s, van bestelwagen tot zware vrachtwagens.

Het Formule E-team schept de voorwaarden om het elektrisch rijden mogelijk te maken. Het team moet doorbraken realiseren in onder meer infrastructuur, accu’s, en beschikbaarheid. In het Formule E-team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid samen onder voorzitterschap van Maurits van Oranje.