De ANWB en Natuur & Milieu hebben gezamenlijk de eerste top tien elektrische auto’s gepresenteerd. Nu er steeds meer elektrische auto’s beschikbaar komen, neemt de markt van elektrische auto’s ook toe. Voor Nederlandse consumenten wordt het steeds belangrijker om inzicht te krijgen in zaken alsactieradius, laadtijd, batterij, veiligheid en aanschafprijs. Met het overzicht willen de organisaties consumenten en bedrijven ondersteunen bij het vinden van de juiste elektrische auto.
In 2011 is de eerste elektrische auto op de markt is gekomen. Nu rijden er ongeveer 1.750 volledig elektrische auto’s in Nederland. De ANWB verwacht dat het aantal de komende jaren zal uitgroeien tot 15.000 a 20.000 stuks in 2015. Daarna zal de auto interessanter gaan worden voor het grote publiek. Nu nog belangrijke struikelblokken voor een grote doorbraak van de elektrische auto zijn prijs, actieradius en de laadtijd. Juist op die punten verwacht de ANWB de komende jaren veel verbeteringen.
In een belangrijk aspect van elektrische auto’s is de wijze van opladen. Auto’s geschikt voor een snellader kunnen in twintig minuten voor 80% worden opgeladen.Dit betreffen auto’s als de Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf en de Peugeot iOn.
Maximale afstand en andere prestaties
De afstand die een elektrische auto met een volle accu kan overbruggen wordt de actieradius genoemd. Hierin zitten nog grote verschillen; zo behaalt de Nissan Leaf 175 kilometer op een volle accu, terwijl de sportwagen Tesla Roadster een afstand van 395 km af kan leggen. In de praktijk blijkt deze actieradius niet altijd gehaald te worden. Dit is o.a. afhankelijk van rijstijl en temperatuur. De kleinste actieradius (150km) hebben de Citroën C-Zero, Mitsibusihi i-MiEV en de Peugeot iOn. De Tesla Roadster is een echte uitblinker met 395 km, maar grotere gezinsauto’s als de Renault Kangoo Z.E. en de Renault ZOE halen een actieradius van respectievelijk 170 en 210 km op een volle accu.
Het volledige overzicht is te vinden op de site van de ANWB.