Bijtelling 2014

22 sep 2013 - -

Nu Prinsjesdag weer geweest is,  zijn ook de gevolgen voor de bijtelling 2014 bekend. Voor 2014 worden de normen voor de bijtelling weer strenger. Dit betekent dat minder auto’s een verlaagde bijtelling krijgen. Daarnaast wordt een nieuwe categorie geïntroduceerd: 4% fiscale bijtelling. Samen met de 7% fiscale bijtelling zijn dit de opvolgers voor de 0% fiscale bijtelling die “zero emission” auto’s kende (waterstof en 100% elektrisch). Bij een CO2-uitstoot van hoogstens 50 gram/km bedraagt de fiscale bijtelling 0%, alleen indien de auto vóór 1-1-2014 op naam is gezet. Hierna gaat voor deze auto’s 7% bijtelling gelden.


Om voor de 14% bijtelling in aanmerking te komen, moet een dieselauto worden gereden, die tussen de 50 en 85 gram CO2 per kilometer uitstoot. Bij een benzineauto ligt deze grens van 51 tot 88 gram CO2/km. Meer auto’s zullen in de 20% bijtelling vallen. Hiervoor geldt voor diesels de grens van 86 tot en met 111 gram/CO2 per kilometer. Voor benzine geldt een grens van 89 tot en met 117 gram/CO2 per kilometer.


Overigens wijzigt ook de BPM grens voor zeer zuinige auto’s. De bovengrens van de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s gaat ook omlaag.  Hierdoor komen auto’s minder snel in aanmerking voor een BPM-vrijstelling en worden dus duurder in de aanschaf voor een leasemaatschappij. De BPM-vrijstelling is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot van maximaal 86 gram per kilometer.