De Nationale Sloopregeling is van start gegaan en kopers van een nieuwe auto kunnen, onder omstandigheden, een premie krijgen bij het inruilen van hun oude auto. De sloopregeling is ingevoerd naar Duits voorbeeld en is bedoeld om de economie op gang te houden en heeft ook een groen tintje: oude sloopauto’s van de weg halen. Onder bepaalde voorwaarden kan een koper van een nieuwe auto bij inruil van zijn oude sloopauto een slooppremie krijgen, die kan oplopen tot € 1750,-.
De sloopregeling is bedoeld voor zowel particulieren als bedrijven die hun oude auto’s willen inruilen en een nieuwe willen aanschaffen.
Voorwaarden sloopregeling
Om in aanmerking te komen voor de sloopregeling zijn een aantal voorwaarden van kracht:
- De oude auto mag een maximaal gewicht hebben van 3500kg;
- De nieuwe auto moet gebouwd zijn na 2001 indien het een benzineauto betreft;
- De oude auto is vóór 1 maart 2008 op naam van de laatste eigenaar gezet en sindsdien is de tenaamstelling niet meer gewijzigd;
- Zowel de oude auto als de nieuwe hebben een Nederlands kenteken;
- De APK van de oude auto is nog minimaal 3 maanden geldig op het moment van tekenen van de koopovereenkomst;
- De oude auto heeft geen “WOK-status” (Wachten Op Keuren);
- De oude auto heeft sinds 1 maart 2008 geen deel uitgemaakt van de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf.
Indien aan deze voorwaarden wordt voldaan, heeft men in principe recht op de ‘slooppremie’ en deze verschilt per categorie auto.
Slooppremie
Categorie
|
Slooppremie
|
Voorwaarde
|
Cat. 1 |
€ 750,- |
personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar t/m 1989 |
Cat. 2 |
€ 1000,- |
personen-/bestelauto’s met een benzinemotor en van bouwjaar 1990 t/m 1995 |
Cat. 3 |
€ 1000,- |
bestelauto’s met een dieselmotor, een bruto voertuiggewicht <1800kg en van bouwjaar t/m 1999 |
Cat. 4 |
€ 1750,- |
bestelauto’s met een dieselmotor, een bruto voertuiggewicht ≥1800kg en van bouwjaar t/m 1999 |
Cat. 5 |
€ 1000,- |
personenauto’s met een dieselmotor en van bouwjaar t/m 1999 |